Nov 10, 2011

Waiters

I always seem to have problems or issues with waiters.

First it was at Pelita.

Masa tu ganti puasa and I need to stay back at office to finish up some works. So I tapau food from Pelita. I asked for nasi separuh. Tapi mamak tu letak banyak (pada pandangan mata kasar, banyak). Then I was shocked and said "Ehhhhh kurang lagi! Kurang lagi". And he looked confused, as if I am the type of person yang bangsa makan nasi tambah. Then ok la dia kurangkan, dengan muka hampir tak percaya.

Lepas tu dia dah bungkus, I saw the bungkusan so nipis and I asked him "Tu saya punya nasi separuh ke?"

He said "Ya laa"

And then I said "Macam tak cukup lah. Tambah lagi la". And he started to laugh while making such face which indicated "I thought so!"

Sejak haritu kalau aku datang Pelita, asal nak mintak nasi je mesti dia gelak. Siap ngumpat2 aku kat kawan2 dia. Fine. Mentang2 aku tak paham bahasa kau, kau paham bahasa aku, fine.

**********

Insiden lain, tempat sama ; Pelita.

Hari hujan lebat. Adwin and I got stucked takleh nak balik office. Lepas bayar we stood there thinking of how to crossed to the next building. Ada 7-E so boleh la beli payung or anything.

While we stood there, we saw plastics hanging. I brought paperbag which surely will koyak one kalau kena hujan. Lepas tu aku suruh Wina curi plastic satu. Minah tu pun pandang kiri kanan bajet takde orang nampak, ambik satu. Aku isi paperbag dalam plastic bag. Lepas tu Wina ambik lagi satu, konon nak cover kepala dia tapi tak jadi sebab plastic tu color biru, kang ketara sangat orang nampak minah berkepala biru lari2 dalam hujan. Nampak sangat curi plastic.

Lepas tu kitorang dah ready nak redah hujan, kira, 1, 2, 3. Baru nak lari je, ada orang laki "suwittt2" ala yang buat bunyi pakai mulut tu.

Tengok2 mamak nasi separuh tu. Rupanya the whole time he's been observing us curi plastic. Dia gelak muka takleh blah. Takleh nak describe how but tah la, setan gila muka dia.

Great. Nasi separuh tak cukup tambah lagi, and curi plastic. What's next? Malas nak lepak sana lagi asyik kena ejek je nak makan pun tak lalu.

**********

And today kat Marakesh, I ordered "Warm water". And Zati told the waiter to make it two.

Tiba2 bila datang, dengan muka innocent, waiter tu bawak 2 watermelon juice.

And I said "No, we didn't order watermelon".

And guess what. He asked me "Why?"

I was like, "Why? Because I did not order it lah."

He looked confused. Aku pun confused tgk dia confused. I told him that we ordered warm water.

Lepas tu dia blah. Few minutes later, datang waiter lain, bawak that 2 watermelon juice lagi. Aku tepuk dahi dah. Kau ingat kalau tukar waiter, bajet order aku pun bertukar dari air suam ke jus tembikai la? Adhoi..

Later when dia hantar air Badrulhisham (orange juice), I looked at him (the first waiter who asked me "Why?"). I was just looking at him and smiled. Then he asked me sarcastically "Why?". He smiled, and he walked away. Gila.

No comments: